Sri Lanka, we will meet again! - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Sophie Engelen - WaarBenJij.nu Sri Lanka, we will meet again! - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Sophie Engelen - WaarBenJij.nu

Sri Lanka, we will meet again!

Blijf op de hoogte en volg Sophie

29 Januari 2017 | Sri Lanka, Negombo

Wederom is het een tijdje geleden dat ik een reisverslag heb geplaatst. Dit heeft meerdere redenen. De eerste week was een beetje chaotisch omdat Joost besloot een gekke griep te krijgen waardoor hij wat nachtjes in het ziekenhuis door moest brengen en de afgelopen week waren we te druk met op het strand liggen, surfen, duiken en kokosnoten drinken.

Laat ik het maar in chronologische volgorde vertellen. De zondag dat wel terugkwamen van ons avontuur in Jaffna zag Joost al wat rode vlekjes over z'n lichaam verschijnen en 's nachts kwam daar ook nog koorts bij. Maandag en dinsdag schommelde de koorts en verergerden de vlekjes, zodat de programme manager Joost heeft meegesleept naar een privé ziekenhuis vlakbij om een bloedonderzoek te doen. De symptomen leken namelijk veel op het dengue virus en deze kan nog wel eens gevaarlijk zijn. Ik was gewoon naar stage de eerste 2 dagen, maar met de uitslag van zijn bloedonderzoek kon ik erbij zijn. Gelukkig! Geen dengue te bekennen. Maar wel een daling van zijn bloedplaatjes, dus ze wilden hem ter observatie in het ziekenhuis houden. Een privé ziekenhuis is een stuk beter dan een goverment ziekenhuis, we kregen een kamer met een ziekenhuis bed voor Joost en een klein bedje voor mij. Het was schoner dan in het government ziekenhuis, maar om je even een beeld te geven: alsnog lekte de wc en kwamen er kakkerlakken uit de muur lopen in de badkamer. Uiteindelijk waren we er 3 dagen. 2 keer per dag bloed testen en 3/4 keer per dag medicijnen krijgen. Na teleurstellende uitslagen van alleen maar dalingen, kwam donderdagavond het nieuws dat de bloedplaatjes niet zo zeer gestegen, maar stabiel waren. Joost had geen koorts meer en hij voelde zich naar omstandigheden goed, dus we besloten ondanks dat ze nog niet goed gestegen waren, wel thuis te slapen en de volgende dag terug te komen voor nog een test. Hier bleken de bloedplaatjes gelukkig gestegen en we deden lekker rustig aan totdat we zaterdag vertrokken naar het zuiden. Vrijdag heb ik, helaas zonder Joost, afscheid genomen van iedereen in het ziekenhuis. Toch wel erg gek om 10 weken met al die mensen samen te werken en ze dan waarschijnlijk nooit meer terug zien. Gelukkig was het enthousiasme wederzijds en kreeg ik heel wat lieve woorden en knuffels mee.

De eerste stop in het zuiden was Galle, we bleven 2 nachten. Hier hebben we 's de avond na aankomst met Madde, het Amsterdamse meisje dat ook in het work the world huis verblijft, de zonsondergang vanaf de Nederlandse forten (poging 2) bekeken en zijn we lekker uit eten geweest. De volgende dag besteedden we aan souvenirs halen en vooral lekker niks doen, Joost was nog steeds niet helemaal de oude natuurlijk.

Stop nummer 2 was Mirissa, weer 2 nachten. Hier zaten we dichtbij het strand, maar helaas was het weer verschrikkelijk. De eerste dag op het strand heb ik denk ik de hardste onweer van mijn leven gehoord en het het water kwam met bakken uit de lucht. Dit stond niet helemaal op de planning, maar we hebben ons alsnog prima vermaakt. De volgende dag zijn we naar Weligama afgereisd, een baai vlakbij Mirissa, om mijn verjaardagscadeau te verzilveren. Surfen op de golven in Sri Lanka! Eerst kregen we een les. 15 minuten op het land, 45 minuten in het water en vervolgens nog 1,5 uur zelf onze eigen gang gaan. Gelijk de eerste golf kreeg ik het al voor elkaar om te staan op m'n board en Joost was na wat tips ook een natuurtalent!

Jammer genoeg moesten we daarna alweer door naar Tangalle. Hier kwamen we om Joost zijn verjaardagscadeau te gaan uitvoeren. Oorspronkelijk zouden we gaan bungee jumpen, maar dat is helaas niet mogelijk hier.. Dan maar duiken! Dit scheen goed te kunnen in Tangalle, maar er was geen duikschool te bekennen. Het was meer een verlaten toeristenstad. Heel veel hotels en restaurants, maar heel weinig toeristen. Desondanks nog geen moment spijt, het waren de mooiste stranden die we tot nu toe hebben gezien! Na dag 1 de stranden verkend te hebben, besloten we dag 2 maar naar een baai iets verderop te gaan waar je goed kon surfen. Helaas hadden we pech en waren het die dag hele vlakke golven.. Achja, niet getreurd, het weer was super, alleen maar zon gehad!

Vanwege de teleurstelling in Tangalle besloten we dit maal een hotel te boeken bij Weligama, het surfstrand. Na wat meer research bleek namelijk ook dat je er goed kon duiken! Toen we de eerste dag aan het surfen waren, vertelde iemand alleen dat het water in Unawatuna helderder was en dat dat een beter plan zou zijn. De volgende dag was er 's ochtends vroeg een tuktuk voor ons geregeld en vertrokken we naar Unawatuna. We moesten nog even wachten, dus dronken een drankje op het terras van het restaurant naast de duikschool. Toen we eenmaal mochten, liepen we er enthousiast heen en zijn we compleet vergeten voor onze drankjes te betalen kwamen we 's avonds achter. Oeps.. Maar, we waren aan de beurt! 15 minuten uitleg op het droge, 15 minuutjes in ondiep water wat cruciale dingen oefenen. Wat te doen als je mondstuk uitvalt en wat te doen als er water in je duikbril komt? Ook hebben we alle signalen geleerd om te communiceren. We vervolgden onze weg in een motorboot naar wat rotsen midden in de zee. Hier gooiden we het anker uit en tuimelden achterover de boot af. We hadden allebei een instructeur naast ons die alles in de gaten hield, hierdoor lukte het wel om de spanning los te laten en te genieten. Want wauw, wat is dat gaaf zeg! Een totaal andere wereld, vol met kleurrijke, soms wel lichtgevende vissen! Grote met tandjes, kleine felblauwe, de meeste plat, maar sommige ook ronder. Veel koraal, zeesterren erop geplakt en open schelpen die na aanraking gelijk dichtklapten. We zijn 11 meter diep geweest en de duik duurde ongeveer een half uur. Geweldig was het! Omdat het zo vroeg was hadden we ook nog tijd om de rest van de dag weer te gaan surfen in Weligama. Erg genoten weer.

Vanochtend pakten we de highway express bus naar onze laatste stop: Negombo. Hier hebben we de tijd om uit te rusten van alle dingen die we de afgelopen dagen hebben gedaan en lekker op het strand te hangen. Negombo is heel dichtbij het vliegveld, dus dat komt goed uit als we maandagavond weer op het vliegtuig moeten stappen. Dinsdag om 8 uur 's ochtends komen we als het goed is weer op Nederlandse bodem aan. De afgelopen 11 weken waren onvergetelijk! Nog steeds besef ik niet dat we morgen alweer weggaan. Maar ik weet zeker dat ik nog vaak aan deze tijd zal terugdenken, alle avonturen die we hebben meegemaakt, alle dingen die we hebben gezien. Dankjewel Sri Lanka! Als het even kan, tot de volgende keer! ❤

• 29 Januari 2017 - 15:32

Mama Carla:

Dank voor alle mooie verslagen Sophie!
    En lieve Sophie en Joost een hele goede reis gewenst en tot dinsdag!